Rémisztő a lengyel példa Magyarország számára – világos figyelmeztetés Európának

2025. június 12. 11:39

A Lengyelországban történtek azt mutatják nekünk, hogy borsos ára van annak, ha egy ország Brüsszelnek tetsző „jogállami” kormányt választ. Sebestyén Géza írása.

2025. június 12. 11:39
null
Sebestyén Géza

Jogállamiság lengyel módra

2024 elején az Európai Unió 6,3 milliárd eurónyi forrást szabadított fel Lengyelország számára, miután az új kormány hatalomra lépésével Brüsszel úgy ítélte meg: helyreállt a jogállamiság. És a „jogállam” az első naptól kezdve dübörgött is.  

Ezt is ajánljuk a témában

A kormány beiktatása után alig néhány nappal a lengyel közmédia vezetését – politikai üzenettel terhelt gesztusként – eltávolították. A művelet nem volt mentes az erőszaktól sem: az ellenzéki Jog és Igazságosság (PiS) párt egyik képviselőnője, Joanna Borowiak sérülést szenvedett a helyszínen.  

A jogállamiság próbája az igazságszolgáltatás függetlenségének kérdésében is gyorsan elérkezett. 2024 januárjában Adam Bodnar igazságügyi miniszter – egyben főügyész – leváltotta a legfőbb ügyészt, Dariusz Barskit, akit az előző kormány nevezett ki. Ez a lépés annyira jogállami volt, hogy tavaly novemberben az alkotmánybíróság alaptörvény-ellenesnek nyilvánította.  

A nemzetközi figyelem sem maradt el. Az Egyesült Államok kongresszusának igazságügyi bizottsága figyelmeztető levelet küldött az Európai Bizottságnak, aggodalmát fejezve ki a lengyel sajtószabadság és demokrácia jövője kapcsán. 

A levél hangsúlyozta: a demokratikus intézményrendszerek eróziója nem csupán belpolitikai ügy – Európa egésze számára intő jel lehet.

Dől a lé

A politikai váltások gyakran új pénzügyi prioritásokkal járnak együtt – de Lengyelország példája 2024-ben ennél sokkal többet árult el. A jogállamiság helyreállításának hirdetett narratívája mögött olyan állami költekezés indult meg, amely mind Brüsszelből, mind Varsóból ömlött a gazdaságba, ellenőrzés és mértéktartás nélkül.

Miközben az uniós források újra megnyíltak, a hazai közpénzek elköltése is rekordokat döntött. Ennek eredményeképpen a lengyel államháztartás hiánya 2024 végére elérte a történelmi 211 milliárd zlotyt (1. ábra). Ilyen brutális deficitet korábban sosem láttunk. Összehasonlításképp ez háromszorosa annak, amit még a legnagyvonalúbb, legkevésbé takarékos kormányzati időszakokban is túlzónak tartottak.

1. ábra: A lengyel államháztartási hiány értéke (millió zloty)

 

A közpénzek pazarló felhasználása előbb-utóbb mindig nyomot hagy a számokban. Nem meglepő tehát, hogy a 2023 végi kormányváltás óta Lengyelország államadóssága robbanásszerű növekedésnek indult. A legfrissebb adatok szerint az ország immár több mint 30 százalékkal nagyobb összeggel tartozik hitelezőinek, mint alig másfél évvel korábban – lásd 2. ábra.

2. ábra: A lengyel államadósság alakulása (millió zloty)

 

A jelenség nem csupán nominálisan, hanem arányosan is riasztó. 2024 végére a GDP-arányos államadósság több mint 10 százalékponttal nőtt meg az előző év decemberéhez képest. Ez nem pusztán könyvelési adat: a gazdasági mozgástér szűkülését, a jövő generációinak terhelését, és a befektetői bizalom megingását is előrevetíti.

A számok mögött ott a kérdés, amit nem lehet elkerülni: vajon meddig fenntartható ez az irány? Milyen árat fizet a lengyel társadalom a politikai döntések pénzügyi következményeiért?

Gyurcsány lengyel tanítványa

Joggal hihetnénk, hogy a hatalmas állami költekezés és a növekvő hitelfelvétel legalább élénkíti a gazdaságot. Hiszen gyakran halljuk: ha pénzt pumpálunk a rendszerbe, az ösztönzi a fogyasztást, beruházást, munkahelyteremtést. Csakhogy Lengyelország jelenlegi helyzete – fájdalmas módon – rácáfol erre az elméletre.

A 2024-es évben a gazdaság teljesítménye megrendítően gyenge képet mutat. A foglalkoztatottak száma 200 ezer fővel csökkent azóta, hogy Donald Tusk kormánya hivatalba lépett – egy olyan visszaesés, amelyhez hasonlót utoljára a COVID-járvány legsötétebb hónapjaiban láttunk. És ami különösen aggasztó: a legnagyobb zuhanás éppen a legutóbbi negyedévben történt meg (lásd 3. ábra).

3. ábra: Foglalkoztatottak száma Lengyelországban (ezer fő)

 

Ez már nem egyszerű gazdaságpolitikai hiba, hanem figyelmeztetés. A munkahelyek eltűnése, a bizalom megingása, és a növekedés hiánya nemcsak statisztikai mutatókban jelentkeznek – ezek a lengyel családok mindennapjait, megélhetését veszélyeztetik.

A munkahelyek számának csökkenése önmagában is aggasztó, ám ha mindehhez a bérdinamika lassulása is társul, az már súlyos társadalmi következményekkel fenyeget. Lengyelországban épp ez történik.

2023 végéig a lengyel dolgozók átlagbérei még több mint 10 százalékos éves ütemben nőttek – biztató jeleként egy éledező gazdaságnak. A Tusk-kormány hivatalba lépése óta azonban ez a lendület megtört. A friss adatok szerint ma már csupán 7–9 százalékkal nőnek a keresetek, és ami még inkább elgondolkodtató: a trend továbbra is lefelé tart. A bérnövekedés tempója hónapról hónapra csökken (4. ábra).

4. ábra: A lengyel bérnövekedés üteme (százalék)

Mit tehet egy átlagos lengyel család, ha egyre nehezebben talál munkát, és a fizetése már nem tart lépést a kiadásaival? Ugyanazt, amit sok magyar háztartás tett a 2008-as válság előtti években: elkezd hitelből élni.

A 2023-as kormányváltás előtt a lakossági fogyasztási hitelek összege folyamatos csökkenést mutatott – a háztartások óvatosabbak voltak, igyekeztek elkerülni a túlzott eladósodást. Ám a Tusk-kormány hivatalba lépése óta ez a tendencia megfordult. A legfrissebb adatok – lásd az 5. ábrát – egyértelmű növekedési pályát rajzolnak ki: a lakossági hitelek állománya ismét emelkedik. Ez a fordulat nem csupán gazdasági adat. Ez egy néma segélykiáltás.  

5. ábra: A lengyel lakosság fogyasztási hitelállománya (millió zloty)

A számok olykor könyörtelenül őszinték. 2025 áprilisáig a lengyel háztartások teljes adósságállománya több mint 30 milliárd zlotyval emelkedett – ez már önmagában is figyelemre méltó növekedés. De még beszédesebb a hitelállomány aránya a háztartások jövedelméhez viszonyítva.

2021 és 2023 között a lengyel családok komoly pénzügyi önfegyelmet tanúsítottak: a jövedelmükhöz mért hitelállományt sikerült 54 százalékról 40 százalékra csökkenteni. Ez a csökkenés két év megtakarítási törekvéseit tükrözte – egyfajta kollektív óvatosságot a jövő felé. Ám ez az eredmény alig egy év alatt nagyrészt szertefoszlott. 

A Tusk-kormány első évében az arány újra 49 százalékra ugrott.

Ez nem pusztán pénzügyi statisztika – ez annak lenyomata, hogy a családok kénytelenek felélni tartalékaikat, és a jövőjüket zálogosítják el a jelen megmentése érdekében. A kérdés így már nem az, hogy mikor indul be a gazdaság, hanem az, hogy meddig bírják a családok – pénzügyileg, pszichésen, társadalmilag. A válasz nem pusztán Lengyelország sorsát érinti. A tanulság Európa egésze számára megszívlelendő.

Baljós árnyak

A gazdasági mutatók romlása önmagában is aggasztó, de talán még riasztóbb, amikor az emberek már a jövőbe vetett hitüket is elveszítik. Lengyelországban ma pontosan ez történik.

A fogyasztói bizalmi index – amely jól tükrözi a lakosság gazdasági várakozásait és hangulatát – a PiS-kormány utolsó évében folyamatosan emelkedett. Az emberek úgy érezték: a nehézségek ellenére a helyzet javul, és érdemes tervezni, építkezni, hinni. Ám ez az optimizmus drámai hirtelenséggel tört meg 2023 végén, a kormányváltás idején. Azóta a bizalmi index meredeken csökken – ahogyan azt a 6. ábra is világosan megmutatja.

Ez nem csupán egy grafikon íve – ez a társadalmi közhangulat tükre. A félelem, a kiábrándultság, a jövőtől való tartás lassan áthatja a hétköznapokat. Úgy tűnik, a „jogállamiság visszaállítása” címszó alatt indított politikai fordulat legnagyobb vesztese nem a régi elit, hanem maga a lengyel nép.

6. ábra: A lengyel fogyasztói bizalmi index

Mi az ára a jogállamiságnak?  

Lengyelország elmúlt másfél éve világos figyelmeztetés Európa számára: a politikai megfelelés nem mindig jár együtt társadalmi jóléttel. Bár az új kormány megalakulásával Brüsszel újra megnyitotta az uniós pénzcsapokat, és a támogatások valóban megérkeztek, a gazdaság és a társadalom mély struktúrái ettől nem erősödtek – éppen ellenkezőleg.

A lakosság életminősége nem javult, sőt: a foglalkoztatás csökken, a bérnövekedés üteme lassul, a fogyasztói bizalom zuhanórepülésbe váltott. Mindeközben a háztartások és az állam egyaránt egyre mélyebbre süllyed az eladósodásban. Ez a gazdaságpolitika nem bőséget teremt, hanem a jövőt éli fel.

A lengyel történet nem csupán számokról szól – ez egy ország kollektív tapasztalata arról, mi történik, ha az uniós nagypolitikai felülírja a nemzeti érdekeket. A tanulság világos: ha a „jogállamisági” aggályok miatt korábban elzárt uniós pénzcsapok meg is nyílnak, az így elutalt eurók nem az átlagemberekhez érkeznek meg.  

A szerző az MCC Gazdaságpolitikai Műhelyének vezetője.  

Nyitókép: Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke és Donald Tusk lengyel kormányfő (Fotó: Bartosz Banka / AFP)

 

 

Összesen 5 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Steffe
2025. június 12. 20:28
Az igazat megvallva szívesen elolvasnám Sebestyén Géza úr magyar gazdaságról szóló elemzését is, különös tekintettel arra, hogy hol maradt el az ez évi repülőrajt, illetve hányadik éve ígéri már a kormány, hogy a következő évben száguldani fog a magyar gazdaság… Mindenesetre akár becsülendőnek is tűnhet az erőlködése, látszik mostanság, hogy iszonyatosan igyekszik megdolgozni a fizetéséért, elért egzisztenciájáért, még, ha ily demagóg módon kell is megnyilvánulnia kenyéradói igényeit kielégítve.
virradat26-3
2025. június 12. 13:13
Remiszto a lengyel pelda, mert 1100 euro a minimalber, nem 650 mint Magyarorszagon A lengyel gazdasag is alig 3%-kal bovul, ami remiszto mert Magyarorszagon majdnem a nullat is eleri xddd
neszteklipschik
2025. június 12. 12:21 Szerkesztve
Ez a következménye annak, ha egy ország úgy dönt, hogy "lemond egy pici szuverenitásról".
Egyszeriember
2025. június 12. 11:44
A megfelelő politikai színezettel és egy kis függetlenségről meg szabadságról való lemondást követően bármit szabad. A kettős mérce már nem elég erős kifejezés a jelenség leírására.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!